5 výživových bludov, ktoré vám možno poradil váš fitness tréner

Väčšina výživových tajomstiev či najlepších a zaručených rád na chudnutie je plných instantného uspokojenia našich očakávaní. Ľuďom už bolo odporúčané jesť či nejesť všeličo, veľmi často aj v rozpore so zdravým rozumom. Niektoré z nasledujúcich odporúčaní sú nie len úplne zbytočné, ale aj potenciálne škodlivé. A čo je najhoršie, veľa takýchto rád rozdávajú aj dnes ľudia, ktorí sa ´´odborníkmi´´ titulovali buď sami, alebo to za nich urobil nejaký trojdňový kurz. Neverme slepo všetkým všetko!

Výživový blud číslo 1: Daj si to nízkotučné!

Ľudia, ktorí sa aktuálne snažia schudnúť si často napĺňajú svoje nákupné košíky výrobkami s nálepkou light či nízkotučné. Veria, že dávajú do seba niečo zdravé. Skutočnosť je však taká, že ak sa potravina stane nízkotučnou, čiže sa z nej odoberie tuk, pridajú sa do nej iné náhrady.

Takýmito náhradami môžu byť napr. „rýchle cukry“, umelé sladidlá a rôzne iné delikatesy. Tukov sa pri diéte netreba báť, tuky sú jednou zo základných makroživín a naše telo ich potrebuje. Samozrejme, treba si vybrať tie správne. Dobrým príkladom sú napr. omega 3- esenciálne mastné kyseliny, ktoré sú potrebné pre zdravé srdce a cievy.

Zabudnite na nízkotučné výrobky, pokojne si dajte napr.aj byndzu, všetko však s mierou a v správnej kombinácii.

Výživový blud číslo 2: Nejedz sacharidy!

Vynechávate pečivo, k obedu si nedávate prílohy a sladkosti sú už absolútne tabu aj napriek tomu, že pravidelne cvičíte? Veľká chyba!  Sacharidy sú ďalšou makroživinou a v kvalitnej a vhodnej forme je nutné ich prijímať. 

Existujú mnohé štúdie, a to nie z minulých storočí, ale dokonca tohtoročné, ktoré dokázali,  že nízko-sacharidové stravovanie s vyšším príjmom bielkovín a  tukov nie je pre cvičenie ideálne a naopak znižuje u športovcov výkon.

Sacharidy nám dokážu pomôcť pri tréningoch s vyššou intenzitou a ich dostatočným príjmom si zabezpečíme aj rýchlejšiu regeneráciu medzi sériami. Príjem sacharidov  ďalej vplýva aj na produkciu hormónov či kvalitu spánku. 

Problémom je, že sacharidová dogma stále žije a ľudom pri slove diéta napadne mnohým ako jedna z prvých vecí vylúčenie sacharidov, pretože sa to tak nejak vždy hovorilo, hovorí a hovoriť bude. No snáď už nie dlho.

Výživový blud číslo 3: Po 18tej už nejedz!

Toto je jedna z najhorších a najnezmyslenejších rád, aké som kedy počula. V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že nebudete štíhli, ak vynecháte akékoľvek jedlo po šiestej hodine večer.

Ak chcete schudnúť a chodievate spávať neskoro, mali by ste si dokonca dopriať aj druhú večeru a za celý deň zjesť tak 5-6 porcií jedla. Iba tak vám bude správne fungovať metabolizmus a vaše chudnutie nebude ohrozené.

Ideálne je nechať oddýchnuť trávenie približne 8 hodín. Toľko času by ste mali mať medzi večerným jedlom a následnými raňajkami. Nezabúdajte, že posledné jedlo by ste mali prijať aspoň 2 hodiny pred spaním.

Výživový blud číslo 4: Počítaj si kalórie!

Tu na úvod spomeniem, že počítanie kalórií nepovažujem za úplný nezmysel a samozrejme svoj význam má. Avšak pre bežného človeka, ktorý chce napr. schudnúť, popritom cvičí, snaží sa jesť rozumne a zdravo, pracuje, má rodinu, povinnosti, koníčky…jednoducho život, nie je počítanie kalórií potrebné, ani dlhodobo udržateľné. Život nie je matematika.

Kalorická hodnota potraviny totiž nie je stanovená na základe merania metabolizmu človeka, ale v laboratóriu. Buď spálením potraviny – zisťuje sa, koľko tepla uvoľní počas horenia jeden gram slaniny či gram cibule, alebo je určená výpočtom na základe analýzy chemického zloženia potraviny – teda koľko kalórií má 100 g práškového pudingu, ak vieme, že obsahuje 40 g tuku, 45 g cukru a 5 g bielkovín.

Skutočná kalorická hodnota potravín sa však môže líšiť od tabuľkových hodnôt. Nemôžete presne vedieť, koľko kalórií má napríklad klobása, ktorú práve jete. Neviete predsa presne, koľko je v nej múky alebo tuku. Ani v jablku nemusí byť presne tabuľkové množstvo cukru, nikto ho podľa tabuliek nevyrobil. Takže sa tým jednoducho netrápte.

Výživový blud číslo 5: Dávaj si týchto 5 doplnkov výživy pred cvičením a týchto 5 po cvičení!

Väčšina suplementov je buď to úplne nefunkčných, fungujúcich len na placebo efekte, alebo takých, ktoré aj fungujú, ale len pri správnej životospráve (strava, tréning, regenerácia). Ani tie, čo reálne fungujú však nie sú ničím zázračným. Žiaden z doplnkov, vám sám od seba nevybuduje svaly, ani nespáli tuk.

Asi najčastejšie užívaným doplnkom výživy je tzv.proteín. Napriek všetkému proteín je jeden z tých doplnkov, ktoré sa vždy hodia v rámci doplnenia nejakých tých gramov bielkovín do nášho jedálnička, resp. rozloženia makronutrientov.

Zdieľajte a lajkujte: